
SZKOLENIE:
Tel. 22 824 20 05, 604 527 292
WPROWADZENIE
Warsztaty, aktualne regulacje prawne, duża ilość przykładów, orzeczenia, wzory, dyskusja.
Trener - uznany ekspert z bogatym doświadczeniem praktycznym w dziedzinie prawa transportowego, spedycyjnego i odszkodowawczego.
Szkolenie warsztatowe dedykowane jest nadawcom i załadowcom, ich pracownikom i kadrze zarządzającej, a także innym osobom zainteresowanym tematem funkcjonowania nadawcy w świecie prawa transportowego.
Celem spotkania jest przekazanie praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania argumentów prawnych (konwencje, zwyczaje, przepisy, warunki umowne) podczas ustalania warunków współpracy, uzasadniania roszczeń, zastrzeżeń, różnego typu reklamacji dotyczących braków, uszkodzeń i opóźnień w dostawie przesyłek.
Pomimo powszechnej opinii przewoźnik nie zawsze odpowiada za utracony lub uszkodzony towar w trakcie transportu. Wielu nadawców i odbiorców przekonuje się, że warunki w zleceniach transportowych często mają wartość „straszaka”, który nie wystarczy, jeśli dojdzie do procesu sądowego.
Jeśli choć raz zastanawiałeś się nad odpowiedzią na chociaż jedno z poniższych pytań, nie zwlekaj – zarezerwuj swoje miejsce na warsztatach.
-
Czy muszę pokazać fakturę lub zamówienie, aby udowodnić wartość uszkodzonego/skradzionego towaru? Jeśli tak, co z tajemnicą przedsiębiorstwa oraz RODO?
-
Kto odpowiada za załadunek i rozmieszczenie towaru – magazynier czy kierowca?
-
Kto odpowiada za prawidłowe opakowanie towaru?
-
Gwałtowne hamowanie a przechylenie towaru – jak radzić sobie z błędną praktyką w branży?
-
Dlaczego nadawca ma zapłacić 40 000 zł kary, gdy przewoźnik narusza ustawę o transporcie drogowym?
-
Dlaczego nadawca odpowiada kwotą 15 000 zł za przeciążenie nacisków osi lub masy całkowitej ciężarówki?
-
Kto odpowiada za błędy i braki w liście przewozowym i dlaczego jest to nadawca
-
Dlaczego nadawca nie otrzyma odszkodowania z towarzystwa ubezpieczeniowego jeśli nie dopilnuje, aby przewoźnik był wpisany w liście przewozowym?
-
Dlaczego wpisanie numeru rejestracyjnego w liście przewozowym zamiast pełnej nazwy i adresu przewoźnika kosztuje tyle co wartość towaru?
-
Nowe zasady dokumentowania WDT zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) 2018/19
-
Odbiorca nie przyjmuje przechylonego towaru – czy, a jeśli tak to kto ma zapłacić przewoźnikowi za transport powrotny
-
Przewoźnik przesłał dokumenty transportowe później niż wynikało to ze zlecenia. Czy mogę nałożyć na niego karę
-
Przewoźnik spóźnił się na miejsce rozładunku – czy mogę nałożyć na niego karę umowną, a jeśli tak to w jakiej wysokości
-
Dwa lata temu skradziono meble z naczepy – dlaczego przewoźnik nie musi zapłacić odszkodowania?
-
Czy wezwanie do zapłaty przerywa bieg przedawnienia?
-
Kompensata odszkodowania za skradziony/uszkodzony towar z fakturami za wykonane transporty może być podważona w procesie sądowy, dlaczego ?
-
Nadawca wymaga neutralizacji listu przewozowego – czy jest to zgodne z prawem
-
Przewoźnik grozi, że nie odda towaru jeśli nie zapłacę mu frachtu – czy ma prawo zatrzymać przesyłkę?
-
Fabryka nie zdążyła wyprodukować towaru – czy mogę stornować/anulować zlecenie transportowe?
-
Towar został skradziony – czy wystarczy cennik, aby udowodnić wartość towaru?
-
Kiedy i w jakim celu stosować deklarację przesyłki w liście przewozowym?
-
Wbrew treści zlecenia firma transportowa skorzystała z podwykonawcy. Czy mogę nałożyć na niego karę?
-
Spedycja ogłosiła upadłość, a przewoźnik żąda zapłaty od nadawcy lub odbiorcy – czy jest to zgodne z prawem?
-
Parkingi strzeżone – dlaczego wpisywanie ich w zlecenie generuje koszty nadawcom, spedytorom i odbiorcom ładunków
-
Nielegalni imigranci lub papierosy, narkotyki ukryte w przesyłce – czego może żądać przewoźnik od nadawcy?
ZAKRES PROGRAMOWY
I Podstawy prawne:
-
Kodeks cywilny – różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu, wskazanie i omówienie różnic istotnych dla nadawców
-
Ustawa prawo przewozowe – zakres odpowiedzialności przewoźnika za towar, proces reklamacyjny jako podstawa roszczeń nadawc
-
Ustawa o transporcie drogowym – omówienie kar administracyjnych i ich wysokości za naruszenia przepisów przez nadawców, załadowców i ich pracowników.
-
Ustawa o ruchu drogowym – zmiany dotyczące transportów nienormatywnych, drewna i towarów sypkich, krótkie omówienie zmian w zakresie zezwoleń nie normatywnych w tym wskazanie odpowiedzialności nadawcy za zlecanie transportów przewoźnikom nie posiadającym odpowiednich zezwoleń.
-
Konwencja CMR – różnice w transporcie krajowym i międzynarodowym, wskazanie podmiotów uprawnionych do żądania odszkodowania i dysponowania towarem w trakcie transportu.
-
Postępowanie reklamacyjne w transporcie krajowym i międzynarodowym. Konsekwencje błędnego przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego.
II Dokumenty w transporcie:
-
Zlecenie transportowe – umowa przewozu czy spedycji, która z nich jest korzystniejsza dla nadawcówjak ograniczyć ryzyko związane z kradzieżą lub uszkodzeniem towarów.
-
Listy przewozowe – korzyści i ryzyko związane z wypełnieniem listu przewozowego w kontekście ubezpieczeniowym oraz administracyjnym
-
Różnice pomiędzy listem przewozowym, kartą drogową i dokumentem WZ (w tym dokumentów międzynarodowych np. Lieferschien) w kontekście praw i obowiązków nadawcy.
-
Polisy ubezpieczeniowe – omówienie różnicy dotyczących polis OCP (przewoźnika), OCS (spedytora) oraz cargo (ładunku). Wyjaśnienie pojęć: wartość ubezpieczenia, suma ubezpieczenia, franszyza (integralna, redukcyjna), udział własny
-
Protokół o stanie przesyłki (tzw. protokół szkody) - poprawna forma, wskazanie podmiotów uprawnionych do sporządzenia protokołu oraz terminy z tym związane.
III Zmiany w prawie transportowym w 2024/25r.
-
Nowelizacja Ustawy o transporcie drogowym, zmiany prawne w zakresie licencji transportowej dla pojazdów do 3,5 tony, sposobu wynagradzania kierowców, w zakresie ich odpowiedzialności za ewentualne szkody, a także nadchodzące zmiany na poziomie europejskim (e-CMR, możliwość stosowania tzw. giga linerów w celu optymalizacji kosztów transportu), problematyka kompensaty wzajemnych wierzytelności pomiędzy nadawcami a przewoźnikami
PROWADZĄCY

Łukasz Chwalczuk: absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, od początku swojej praktyki zawodowej specjalizował się w obsłudze prawnej firm z branży transportowej, obecnie powszechnie szanowany prawnik, doradza w największych projektach logistycznych, transportowych i spedycyjnych. Dzięki zdolności w przekazywaniu wiedzy w sposób praktyczny jest jednym z najbardziej uznanych szkoleniowców z prawa transportowego, prezes zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego, ESTA Europe Board Member.
WARUNKI UCZESTNICTWA
WARUNKI UCZESTNICTWA:
-
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszenia oraz uiszczenie opłaty za udział w szkoleniu.
-
Po otrzymaniu zgłoszenia prześlemy Państwu potwierdzenie uczestnictwa z fakturą proforma.
-
Zmiany odnośnie terminu płatności i kosztów uczestnictwa powinny być uzgodnione z organizatorem szkolenia.
-
Uczestnikowi szkolenia przysługuje prawo bezkosztowej rezygnacji z uczestnictwa najpóźniej 3 dni przed terminem szkolenia.
-
Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
-
Osoby, które nie odwołają pisemnie swojego udziału w terminie 3 dni przed szkoleniem lub nie wezmą udziału w szkoleniu, zostaną obciążone pełnymi kosztami uczestnictwa na podstawie wystawionej im faktury.
-
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie, zmiany miejsca szkolenia oraz do odwołania szkolenia w uzasadnionych przypadkach
-
Upoważniamy organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy.
-
Dobrowolnie wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Zgodnie z obowiązującym prawem wyrażam zgodę na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych przez organizatora szkolenia.
-
Oświadczam, że akceptuję koszt i warunki uczestnictwa.