top of page

SZKOLENIE:

Tel. 22 824 20 05,  604 527 292
Prawo transportowe dla nadawców - aktualności 2025r., analiza przypadków

5 kwietnia 2025r., godz. 9:00 -16:00

FORMA:

Szkolenie online
Materiały w pdf

ZGŁOSZENIE:

ZGŁOSZENIE PDF

KOSZT UCZESTNICTWA:

1090 zł + VAT przy zgłoszeniu do 29.02.2025r.
1190 zł + VAT przy zgłoszeniu po 29.02.2025r.

WPROWADZENIE

Warsztaty, aktualne regulacje prawne, duża ilość przykładów, orzeczenia, wzory, dyskusja.
Trener - uznany ekspert z bogatym doświadczeniem praktycznym w dziedzinie prawa transportowego, spedycyjnego i odszkodowawczego.

 

Szkolenie warsztatowe dedykowane jest nadawcom i załadowcom, ich pracownikom i kadrze zarządzającej, a także innym osobom zainteresowanym tematem funkcjonowania nadawcy w świecie prawa transportowego.
Celem spotkania jest przekazanie praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania argumentów prawnych (konwencje, zwyczaje, przepisy, warunki umowne) podczas ustalania warunków współpracy, uzasadniania roszczeń, zastrzeżeń, różnego typu reklamacji dotyczących braków, uszkodzeń i opóźnień w dostawie przesyłek.

Pomimo powszechnej opinii przewoźnik nie zawsze odpowiada za utracony lub uszkodzony towar w trakcie transportu. Wielu nadawców i odbiorców przekonuje się, że warunki w zleceniach transportowych często mają wartość „straszaka”, który nie wystarczy, jeśli dojdzie do  procesu sądowego.

Jeśli choć raz zastanawiałeś się nad odpowiedzią na chociaż jedno z poniższych pytań, nie zwlekaj – zarezerwuj swoje miejsce na warsztatach.

  • Czy muszę pokazać fakturę lub zamówienie, aby udowodnić wartość uszkodzonego/skradzionego towaru?   Jeśli tak, co z tajemnicą przedsiębiorstwa oraz RODO?

  • Kto odpowiada za załadunek i rozmieszczenie towaru – magazynier czy kierowca?

  • Kto odpowiada za prawidłowe opakowanie towaru?

  • Gwałtowne hamowanie a przechylenie towaru – jak radzić sobie z błędną praktyką w branży?

  • Dlaczego nadawca ma zapłacić 40 000 zł kary, gdy przewoźnik narusza ustawę o transporcie drogowym?

  • Dlaczego nadawca odpowiada kwotą 15 000 zł za przeciążenie nacisków osi lub masy całkowitej ciężarówki?

  • Kto odpowiada za błędy i braki w liście przewozowym i dlaczego jest to nadawca

  • Dlaczego nadawca nie otrzyma odszkodowania z towarzystwa ubezpieczeniowego jeśli nie dopilnuje, aby przewoźnik był wpisany w liście przewozowym?

  • Dlaczego wpisanie numeru rejestracyjnego w liście przewozowym zamiast pełnej nazwy i adresu przewoźnika kosztuje tyle co wartość towaru?

  • Nowe zasady dokumentowania WDT zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) 2018/19

  • Odbiorca nie przyjmuje przechylonego towaru – czy, a jeśli tak to kto ma zapłacić przewoźnikowi za transport powrotny

  • Przewoźnik przesłał dokumenty transportowe później niż wynikało to ze zlecenia. Czy mogę nałożyć na niego karę

  • Przewoźnik spóźnił się na miejsce rozładunku – czy mogę nałożyć na niego karę umowną, a jeśli tak to w jakiej wysokości

  • Dwa lata temu skradziono meble z naczepy – dlaczego przewoźnik nie musi zapłacić odszkodowania?

  • Czy wezwanie do zapłaty przerywa bieg przedawnienia?

  • Kompensata odszkodowania za skradziony/uszkodzony towar z fakturami za wykonane transporty może być podważona w procesie sądowy, dlaczego ?

  • Nadawca wymaga neutralizacji listu przewozowego – czy jest to zgodne z prawem

  • Przewoźnik grozi, że nie odda towaru jeśli nie zapłacę mu frachtu – czy ma prawo zatrzymać przesyłkę?

  • Fabryka nie zdążyła wyprodukować towaru – czy mogę stornować/anulować zlecenie transportowe?

  • Towar został skradziony – czy wystarczy cennik, aby udowodnić wartość towaru?

  • Kiedy i w jakim celu stosować deklarację przesyłki w liście przewozowym?

  • Wbrew treści zlecenia firma transportowa skorzystała z podwykonawcy. Czy mogę nałożyć na niego karę?

  • Spedycja ogłosiła upadłość, a przewoźnik żąda zapłaty od nadawcy lub odbiorcy – czy jest to zgodne z prawem?

  • Parkingi strzeżone – dlaczego wpisywanie ich w zlecenie generuje koszty nadawcom, spedytorom i odbiorcom ładunków

  • Nielegalni imigranci lub papierosy, narkotyki ukryte w przesyłce – czego może żądać przewoźnik od nadawcy?

 

ZAKRES PROGRAMOWY

I Podstawy prawne:

  1. Kodeks cywilny – różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu, wskazanie i omówienie różnic istotnych dla nadawców

  2. Ustawa prawo przewozowe – zakres odpowiedzialności przewoźnika za towar, proces reklamacyjny jako podstawa roszczeń nadawc

  3. Ustawa o transporcie drogowym – omówienie kar administracyjnych i ich wysokości za naruszenia przepisów przez nadawców, załadowców i ich pracowników.

  4. Ustawa o ruchu drogowym – zmiany dotyczące transportów nienormatywnych, drewna i towarów sypkich, krótkie omówienie zmian w zakresie zezwoleń nie normatywnych w tym wskazanie odpowiedzialności nadawcy za zlecanie transportów przewoźnikom nie posiadającym odpowiednich zezwoleń.

  5. Konwencja CMR – różnice w transporcie krajowym i międzynarodowym, wskazanie podmiotów uprawnionych do żądania odszkodowania i dysponowania towarem w trakcie transportu.

  6. Postępowanie reklamacyjne w transporcie krajowym i międzynarodowym. Konsekwencje błędnego przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego.

II Dokumenty w transporcie:

  1. Zlecenie transportowe – umowa przewozu czy spedycji, która z nich jest korzystniejsza dla nadawcówjak ograniczyć ryzyko związane z kradzieżą lub uszkodzeniem towarów.

  2. Listy przewozowe – korzyści i ryzyko związane z wypełnieniem listu przewozowego w kontekście ubezpieczeniowym oraz administracyjnym

  3. Różnice pomiędzy listem przewozowym, kartą drogową i dokumentem WZ (w tym dokumentów międzynarodowych np. Lieferschien) w kontekście praw i obowiązków nadawcy.

  4. Polisy ubezpieczeniowe – omówienie różnicy dotyczących polis OCP (przewoźnika), OCS (spedytora) oraz cargo (ładunku). Wyjaśnienie pojęć: wartość ubezpieczenia, suma ubezpieczenia, franszyza (integralna, redukcyjna), udział własny

  5. Protokół o stanie przesyłki (tzw. protokół szkody) - poprawna forma, wskazanie podmiotów uprawnionych do sporządzenia protokołu oraz terminy z tym związane.

III Zmiany w prawie transportowym w 2024/25r.

  1. Nowelizacja Ustawy o transporcie drogowym, zmiany prawne w zakresie licencji transportowej dla pojazdów do 3,5 tony, sposobu wynagradzania kierowców, w zakresie ich odpowiedzialności za ewentualne szkody, a także nadchodzące zmiany na poziomie europejskim (e-CMR, możliwość stosowania tzw. giga linerów w celu optymalizacji kosztów transportu), problematyka kompensaty wzajemnych wierzytelności pomiędzy nadawcami a przewoźnikami

PROWADZĄCY

indeks.jpg

Łukasz Chwalczuk: absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, od początku swojej praktyki zawodowej specjalizował się w obsłudze prawnej firm z  branży transportowej, obecnie powszechnie szanowany prawnik, doradza w największych projektach logistycznych, transportowych i spedycyjnych. Dzięki zdolności w przekazywaniu wiedzy w sposób praktyczny jest jednym z najbardziej uznanych szkoleniowców z prawa transportowego, prezes zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego, ESTA Europe Board Member.

WARUNKI UCZESTNICTWA

WARUNKI UCZESTNICTWA:

  1. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszenia oraz uiszczenie opłaty za udział w szkoleniu.

  2. Po otrzymaniu zgłoszenia prześlemy Państwu potwierdzenie uczestnictwa z fakturą proforma.

  3. Zmiany odnośnie terminu płatności i kosztów uczestnictwa powinny być uzgodnione z organizatorem szkolenia.

  4. Uczestnikowi szkolenia przysługuje prawo bezkosztowej rezygnacji z uczestnictwa najpóźniej 3 dni przed terminem szkolenia.

  5. Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.

  6. Osoby, które nie odwołają pisemnie swojego udziału w terminie 3 dni przed szkoleniem lub nie wezmą udziału w szkoleniu, zostaną obciążone pełnymi kosztami uczestnictwa na podstawie wystawionej im faktury.

  7. Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie, zmiany miejsca szkolenia oraz do odwołania szkolenia w uzasadnionych przypadkach

  8. Upoważniamy organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy.

  9. Dobrowolnie wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Zgodnie z obowiązującym prawem wyrażam zgodę na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych przez organizatora szkolenia.

  10. Oświadczam, że akceptuję koszt i warunki uczestnictwa.


 

Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z nami!

bottom of page